Tehnic

Compresoarele cu aer – Cand au aparut si cum difera cele moderne de cele din trecut?

Compresoarele cu aer – Cand au aparut si cum difera cele moderne de cele din trecut?

Compresoarele de aer au fost in jur de mii de ani. Astazi principiul de baza al acestor utilaje este acelasi ca si compresoarele de aer primitive. Una dintre utilizarile primare pentru aer comprimat a fost de a creste temperatura intr-un cuptor de ardere. Operatorul de o forja folosea un burduf de suflu de aer comprimat in cuptor pentru a ridica temperatura. Aceasta a permis omului antic sa produca metale mai puternice si mai bune pentru unelte si arme.

Majoritatea oamenilor de azi nu ar echivala un burduf cu un compresor de aer, insa adevarul este ca cele doua sunt exact la fel. Fierarul tragea de manerele burdufului si o supapa de retinere permitea oxigenului sa patrunda in camera acordeon. Apoi, folosind muschii ca sursa de energie, fierarul stoarcea manerele impreuna si aerul comprimat era eliberat printr-un jet puternic. Folosind acest proces a devenit posibil pentru a crea un incendiu suficient de fierbinte pentru a topi minereurilor de cupru, staniu, plumb si fier. Burduful este inca folosit si astazi intr-o varietate de aplicatii. Orga de la biserica locala este probabil propulsata de un burduf care este practic identic cu cel de o mie de ani in urma. Acestea sunt folosite si in medicina, cum ar fi masinile de respiratie artificiala din salile de operatie.

Compresoarele cu aer au devenit posibile mai tarziu in istorie

Nu a fost pana mai tarziu in istorie care a devenit posibil pentru a comprima aerul utilizand metode mecanice si doar de curand au fost posibile frigiderele auto cu compresor. In trecut, doar puterea umana si a animalelor putea realiza compresoarea aerului si utilitatea acestor dispozitive primitive erau limitate. Odata cu revolutia industriala, compresorul mecanic s-a nascut. Motoarele erau puse in functiune cu puterea aburului si au devenit prima metoda de alimentare a acestor compresoare. Una din primele utilizari a unui compressor pneumatic cu aburi a fost pentru alimentarea echipamentelor de scufundari subacvatice.

Acest lucru a deschis calea catre noi metode de explorare sub apa si chiar de constructii subacvatice. Oxigenul comprimat putea fi pompat in butelii pentru a permite unui scafandru sa ramana sub apa o perioada mai indelungata. Aerul comprimat a fost, de asemenea, mult mai sigur ca sursa de alimentare pentru unelte pneumatice timpurii si bormasini pneumatice si altele. Cu toate acestea, aburul fierbinte este mult mai periculos decat aerul comprimat. O linie de abur rupt poate ucide sau rani grav un muncitor in timp ce aer comprimat este relativ inofensiv.

In timp de motoarele cu ardere interna au castigat popularitate, incepand sa fie folosite ca o sursa de alimentare pentru compresoarele pneumatice. Motoarele pe benzina sunt astazi frecvent utilizate in compresoare de tip piston. Aceasta sunt des intalnite in garaj sau pe partea din spate a unui camion de serviciu. Motorul pe benzina conduce un arbore cotit si un piston. In timp ce pistonul se muta in pozitia de baza („downstroke”), aerul patrunde in in cilindru la capatul de joasa presiune. Cand incepe sa urce („upstroke”), aerul se muta in partea de inalta presiune. Aceasta actiune produce aer comprimat. In aplicatiile industriale mai mari, un compresor de aer de tip rotativ este utilizat

Compresoarele rotative de aer produc aer comprimat prin rotirea unui rotor in interiorul unei camere inchise. In timp ce motorul invarte rotorul, oxigenul este absorbit in interiorul camerei. Aerul este apoi fortat sa intre in zone din ce in ce mai mici. Aceasta actiune comprima aerul si il forteaza sa iasa prin celalalt capat. Compresoarele rotative de aer sunt foarte utile in aplicatiile industriale, deoarece acestea sunt capabile sa produca cantitati mari de aer comprimat pentru perioade prelungite de timp.

No Comments

comment No comments yet

You can be first to leave a comment

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *